Conservarea industriei

final-ind

Prin proiectul de față aduc în discuție și prezint fotografic, dorința mea de a arăta importanța industriei în societatea contemporană. Am urmărit uzine și fabrici unde au avut ocazia un număr mare de oameni să-și câștige existența și să sporească economia unei țări. Aceste fabrici și uzine încă mai există fizic, dar activitatea lor nu există sau este limitată. Acest fonomen este des regăsit în Europa de Est cât și în România.

Multe dintre aceste fabrici au fost privatizate în speranța de a rezista într-un stat proaspăt democratizat. Locurile de muncă au fost reduse iar producția limitată. Unele fabrici au fost închise, multe dintre ele rămase în paragină, oamenii neavând unde să muncească. Privatizarea a avut loc în România odată ce regimul comunism a fost înlăturat, în timp acestea suferind modificări radicale.

Momentul de glorie ale acestor fabrici a fost remarcat în perioada cumunista, atunci când orice om avea un loc de muncă asigurat. Șomajul este un factor determinat de privatizările masive ale industriei.

Situația clădirilor industriale din imaginile de față sunt drastice, putând fi pusă în discuție dispariția acestora deoarece nu a mai existat activitate în ultimii ani, clădirile sunt într-un stadiu continuu de degradare. În interiorul acestora singurul lucru care se dezvoltă este natura, pereții se surpă, păsările și câinii își crează adăpost. Există posibilitatea ca în timp aceste clădiri să nu mai existe, în cazul în care cei care le dețin pot să le demoleze și să construiască noi locuri de muncă moderne, sau pot pur și simplu să se prăbușească din cauza degradării.

Captând imagini cu cosecintele acestor fabrici, am ales să le introduc într-un produs industrial numit borcan. Borcanul este folosit în industria alimentară pentru conservarea alimentelor, fiind un recipient rigid din sticlă. Rolul borcanului în proiectul de față este dorința mea de conservare a conținutului imaginilor introduse, deoarece industria este unul dintre cel mai bun factor pentru îmbunătățirea stării sociale a oamenilor dornici în căutare de muncă.

Prezența capacului duce la îndeplinirea procesului de conservare a conținutului, astefel încât existența acestor clădiri este pusă în pericol de starea de degradare a acestora. Am ales acest tip de recipient deoarece este un produs industrial care este la rândul lui creat în fabrici. Efectul de distorsie realizat de recipientul industrial are rolul de a sublinia starea de degradare a uzinelor, producând un efect pictural, iar elementele de decor ale borcanului crează senzația de proiecție a unor diapozitive.

Fiind fotografiate pe un fundal alb, borcanele cu conținutul acestora se prizinta a fi un produs ce trebuie promovat. Acest aspect de fotografie de produs pune în evidență consecința de privatizare prin care au trecut. Gruparea borcanelor sub formă de matrice dreptunghiulară a câte două linii și trei coloane, crează o legătură strânsă între toate recipientele industriale, astfel încât sunt puse în evidență și borcanele ce conțin doar detalii din uzine cât și clădirea în sine.

Tehnica pe care am abordato în acest proiect este cea de refotografiere a unor imagini înserate într-un borcan. Această refotografiere a fost făcută sub forma unei fotografii de produs în care am folosit 2 chei de lumină: main light și backround light, după care am compuso sub formă de matrice dreptunghiulară în Photoshop. Am renunțat la cromatică deoarece am dorit să compun imaginea după tonurile de griuri și petele de lumină prezente în imagini.

Am ales să creez acest proiect deoarece sunt interesat de acest aspect al industriei, citind informații mediatice despre soarta unora dintre fabrici și uzine. Locuind o bună vreme într-o zonă industrială, observ o multitudine de aspecte a degradării industriale.

Ioana Cîrlig este o artistă fotografă din România care a lucrat la un proiect numit “Post-Industrial Romania” în care prezintă consecințele privatizărilor din țară, într-un context social, documentând oameni din sate și orașe afectate de acest fenomen. Ea pune în evidența amprenta comunismului asupra oamenilor și locuințele acestora.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s