Yves Klein

Prin complexitatea sa, performance-ul rămâne una dintre formele de artă cele mai expresive. Încă de când se consacra ca avant-avangarda artei europene, performance-ul s-a dezvoltat ca un gen artistic interdisciplinar intrigant, șocant, capabil să trezească emoție, să transmită angajare, prezență, să atragă publicul în implicare activă în actul artistic. Aparut in jurul anilor ’60 ai secolului 20, performance-ul se regaseste in arte vizuale (audiovizual, arta video, fotografie, sound design, light design, scenografie sau stage design), artele spectacolului (dans, actorie, performance, regie tehnică), muzică (interpretare, compoziție, muzică electronică etc). Printre reprezentantii se numara: Yves Klein, Marina Abramovic, Vito Acconci, Joseph Beuys, Gilbert & George, Allan Kaprow, Piero Manzoni, Otto Muehl, Stelarc, etc.

 

De origine francez, Yves Klein (28.05.1928 – 6.06.1962) s-a nascut in Nice si a locuit o perioada in Japonia. Cunoscut drept pictor, acesta a fost pionier in dezvoltarea artei performance-ului si ca precursor ai artei minimaliste si pop art. In 1956 acesta a expus la Paris in Galeria de Arta Colette Allendy o serie de tablouri picturale cu titlul “Propositions Monochromes” redate in tonuri de albastru, galben, rosu si portocaliu, primind o reactie dezamagitoare din partea publicului. Cu ajutorul unui tehnician chimist, acesta a reusit crearea unui pigment ultramarin din extract de petrol, permitand pigmentului sa dea stralucire si textura lucrarilor sale. Yves Klein a numit acest pigment “International Klein Blue (IKB)” , marcand inceputul perioadei sale de artist.

Performance-ul care m-a impresionat la Yves Klein este “Le Saut dans le Vide”. Pentru realizarea acestui act de performance, artistul se lasa documentat fotografic de Harry Shunk si John Kender care creaza un fotomontaj in darkroom din doua imagini. In prima imagine, cei doi fotografi il surprind pe Yves Klein, aruncandu-se de pe acoperisul casei sale, unde un grup de prieteni ai artistului il prind cu ajutorul unei prelate. A doua imagine Yves Klein foloseste o fotografie in care apare in fundal un biciclist ca al doilea centru de interes. Desi este evidenta dorinta artistului de a levita, pentru el prezenta in vid poate fi transpusa doar prin mediul fotografic de fotomontaj. Cu toate ca Yves Klein a practicat Judo o perioada din viata lui acesta nu a acceptat sa faca “saltul” fara a manipula fotografia. Apropiati ai acestuia pretind ca artistul, care detine centura neagra la Judo, a exersat de nenumarate ori saritura, pentru a incerca sa nu se poata rani la aterizare, Klein avand intentia sa renunte la fotomontaj.

In ziua de duminica, douazeci si sapte noiembrie 1960 fotografia in care apare Yves Klein, apare pe prima pagina a ziarului francez “Dimanche – Le Journal d’un Jour Seul ” (duminica – Ziarul doar pentru o zi), care a fost vandut in standurile de ziare din Paris. Klein ne prezinta propria teorie in ziar despre “Theatre du Vide” in care el accentueaza ideea ca teatrul nu ar mai putea fi sinonim cu reprezentatia sau spectacolul propriu zis, acesta fiind un performance fara actori, etapa de proiect, autor si public.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s