Dublu autoportret

Dublu autoportret

 

Proiectul de fața prezintă o serie de imagini fotografice, ce ilustrează societatea contemporană prin autoportret. Înainte să apară “fenomenul selfie”, oamenii foloseau aplicații prin care aceștia iși foloseau imaginea pentru a se transpune in diferite situații sau persoane. Aceste colaje erau folosite pentru a fii distribuite prietenilor virtuali sau pentru păstrare într-un album personal. Acest tip de reprezentări fotografice erau în vogă înca din anii 80, când studiourile, cabinele foto, hotelurile sau barurile puneau la dispoziție pentru clienți sau turiști, panouri ilustrate cu diferite personalitați sau culturi(cowboy, indieni, eschimoși, hawaiieni,etc), ce sugerau anumite acțiuni și stări, sau fundaluri cu diverse peisaje și locuri, până în zilele noastre. Aceste clișee sugerează dorința de schimbare a corpului sau al personalității, imaginea rezultată poate fi o dovadă de narcisism, singurătate, nevoie de atenție, etc.

În cazul  de față, lucrarea de dublu autoportret readuce estetica acestui tip de foto colaj prin prezența înfățisării mele în cele mai atipice situații de expunere, in fotografia de autoportret. Prin intermediul Photoshop-ului mă înfățișez în postura omului omniprezent, dornic să mă afirm vizual în circumstanțe diferite. Am folosit această manieră pentru a sugera abuzul în fotografia de portret, din zilele noastre.

Ideea centrală pornește de la fenomenul de consum prin care mă regasesc în rutină. Încercând să mă detașez, am abordat mediul artistic fotografic de autoportret, prin care îmi redau dorințele, ideile, visele, într-un mod satiric.

Un des consum întâlnit de mine este cel de imagine, cauzat de evoluția și digitalizarea camerei fotografice. Știm bine că în ziua de azi majoritatea telefoanelor mobile includ una sau doua camere foto de mici dimensiuni care sunt folosite pentru imortalizarea orcărui tip de detaliu. Imaginea de consum este frecvent întâlnită pe internet, unde majoritatea utilizatorilor de site-uri de sociealizare, încarcă diferite fotografii cu înfățișarile lor. Imaginea de consum este identificată des și pe stradă, în cel mai evident caz pe panourile destinate reclamelor publice.

Filmele de consum sunt cele mai promovate in toată lumea. Au un public larg și se pot viziona în cinema, pe internet, la televizor și se pot cumpăra în diferite formate. Renunțand la peliculă, digitalizarea filmelor a avut un impact asupra consumatorilor, astfel încât, aceștia preferă filmele tip cliseu american.

Un alt tip de consum este cel al produselor, care este o necesitate a omului. Consumul de produse alimentare devine o rutină, ca exemple: nevoia de dulciuri, băuturi acidulate, țigări, alcool etc. Prin supradimensionare devin o călăuză a consumului, negăsind solutia pentru a mă detașa. Astfel o cantitate mare de consum are loc în jurul sărbătorilor de iarnă și celor Pascale, semnificația acestor sărbători schimbându-se.

Ca referințe l-am analizat pe artistul Martin Parr, fotograf documentar și fotojurnalist, care în ultimii 30 de ani a adunat o serie de autoportrete călătorind în jurul lumii pentru a fotografia. Autoportretul este o plăcere pentru acei oameni care apreciază ironia și umorul lui Martin Parr. În fiecare imagine, acesta își asumă o postură neschimbată și dură. Rezultatul acestor autoportrete este colecția ingrozitoare de imagini create în diverse culturi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s